Upptäck skillnaden med Montessori
Förstå Montessoripedagogiken
Montessoripedagogiken är en internationellt erkänd pedagogik som bygger på att stödja barnets naturliga utveckling. Filosofin är grundad på respekt för barnets individuella behov och förmåga att lära i sin egen takt. På Asklunda Montessoriförskola låter vi barnets nyfikenhet och spontana lust att lära visa vägen.
Montessorimaterial
Allt Montessorimaterial har ett direkt syfte och ett indirekt syfte. Kunskaper som ska gå på djupet ska upplevas genom attraktiva upplevelser. Genom materialet arbetar man från konkret till abstrakt tänkande. Det konkreta Montessorimaterialet är nyckeln till de nya kunskaperna och inspirerar barnen att gå vidare i sin utveckling samt att barnen får en förståelse för omvärlden.
”Handen är hjärnans instrument”
Montessorimaterialet är ett nyckelverktyg i undervisningen och är designat för att vara konkret och handfast, vilket gör det lätt för barn att förstå abstrakta begrepp.
Materialen är utvecklade för att stödja barnens naturliga inlärningsprocess genom att engagera deras sinnen och främja självständighet.
Montessoripedagogikens syfte
Bli självständigt: Genom att få möjlighet att arbeta i sin egen takt och fatta egna beslut, utvecklas barnets självförtroende och självständighet.
Utveckla ansvar: Barnen lär sig ta ansvar för sitt eget arbete och sin omgivning, vilket stärker deras förmåga att fatta medvetna beslut och lösa problem.
Skapa ett demokratiskt förhållningssätt: Genom att vara en del av en grupp där man respekterar varandra och samarbetar, tränas barnen i att förstå och ta ansvar för sina handlingar i en större social kontext.
Respekt för barnet
Varje barn är unikt och bör respekteras för sina individuella egenskaper och förmågor.
Absorberande sinne
Barn har en naturlig förmåga att ta in och bearbeta information från sin omgivning, särskilt under de första sex levnadsåren.
Känsliga perioder
Barn genomgår specifika utvecklingsfaser där de är särskilt mottagliga för att lära sig vissa färdigheter eller kunskaper.
Förberedd miljö
En noggrant utformad lärmiljö som uppmuntrar självständighet och lärande genom att erbjuda material och aktiviteter anpassade efter barnets behov.
Självständighet och frihet inom gränser
Barn uppmuntras att fatta egna beslut och utforska sina intressen inom tydligt definierade ramar.
Lärarens roll som guide
Barn lär sig bäst genom praktiska aktiviteter och direkt interaktion med material och sin omgivning.
Lärande genom erfarenhet
Barn lär sig bäst genom praktiska aktiviteter och direkt interaktion med material och sin omgivning.
Social utveckling
Blandade åldersgrupper i klassrummet främjar social interaktion, samarbete och ömsesidigt lärande mellan barn.
Individuell inlärningstakt
Varje barn får möjlighet att lära i sin egen takt, vilket respekterar deras unika utvecklingsbehov och intressen.
Helhetssyn på utveckling
Montessoriutbildningen fokuserar på att stödja barnets intellektuella, fysiska, emotionella och sociala utveckling för att främja en balanserad och harmonisk tillväxt.
Utforska Montessori-principerna: En vägledning för barnets naturliga utveckling
Montessoris 10 principer
Montessori-utbildning bygger på en djup respekt för varje barns unika potential och deras medfödda nyfikenhet. Genom att skapa en miljö som främjar självständighet, kreativitet och upptäckande ger Montessori-metoden barnen möjlighet att lära i sin egen takt och på sitt eget sätt.
De tio grundläggande Montessori-principerna guidar denna pedagogik och fokuserar på att utveckla barnets intellektuella, sociala, emotionella och fysiska förmågor.
Här presenterar vi Montessori-principerna, som fungerar som grunden för en balanserad och harmonisk utveckling. Dessa principer hjälper till att skapa en lärandemiljö där barnet kan växa till en självsäker och engagerad individ med en stark känsla för sitt eget värde och sin plats i världen.
MONTESSORI I DAGLIGA FÖRSKOLEAKTIVITETER
På Asklunda Montessoriförskola integreras Montessorimetoden sömlöst i våra dagliga aktiviteter, vilket skapar en kärleksfull och stimulerande miljö för barnen. Vår metod fokuserar på praktiskt lärande, självständiga aktiviteter och samarbetslek. Varje dag deltar barnen i aktiviteter som främjar utforskande och upptäckarglädje, vilket gör att de kan lära i sin egen takt. Våra pedagoger vägleder barnen genom noggrant utformade läromedel som uppmuntrar till självständighet och kritiskt tänkande. Denna metod stödjer inte bara den akademiska utvecklingen utan främjar också social och emotionell tillväxt, vilket säkerställer att varje barn är väl förberett för framtida utmaningar.
”Ingen människa kan lära någon annan något. Varje människa måste klara av sin inlärning på egen hand. Men dock behöver man hjälp för att kunna lära”
