Likabehandlingsplan

Inledning

Ansvariga för planen är huvudmannen, Montessori Vellinge Grundskola AB.
Förskolechef upprättar en ny plan tillsammans med personalen och ser till att den tidigare planen utvärderas.

Vår vision 

Ingen ska utsättas för diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling.
Asklunda Montessoriförskola ska vara en förskola, där alla upplever trygghet och kamratskap, ingen ska bli utsatt för diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling.

Syfte:

Förtydliga förskolans ansvar när det gäller att garantera barns trygghet i förskolan.
Planens främsta syfte är att främja likabehandling, att förebygga samt motverka diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling.
Diskriminering i förskolan innebär att ett barn som missgynnas av skäl som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsidentitet eller köns uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, funktionshinder eller ålder förbjuds i förskolan.
Förbudet gäller uppträdande gentemot barn från all personal inom verksamheten, men inte befogade tillrättavisningar som har till syfte att upprätthålla ordning och en god miljö för barn.

Planen gäller från 2016-10-01
Planen gäller till 2017-09-30

Barnens delaktighet 

Tillsammans med barnen arbetar vi med att:

  • Skapa vi-känsla, en trygg och tillåtande miljö där alla får utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.
  • Få barnen att acceptera att vi alla är olika.
  • Markera allas gemensamma ansvar för trivseln.
  • Samtala om relationsfrågor. Ge barnen möjligheter att utveckla, vidga sina kunskaper och erfarenheter genom vårt genusarbete.
  • Uppmärksamma barn, som hamnar i riskzonen. Undvika att låta barnen välja lag eller grupp själva. Inte låta barnen dela ut inbjudningskort till privata kalas i förskolan, såvida inte samtliga på förskolan är bjudna. Välja arbetsformer som stödjer utveckling mot ökad förståelse människor emellan, ha rollspel, vänskapsövningar och litteraturläsning som främjar empatisk förmåga.
  • Markera felaktiga uppträdanden!
  • Nolltolerans mot verbala kränkningar!
  • Uppmana barnen att de ska berätta för en vuxen om de eller någon annan blir mobbad. Påpeka att detta inte är att skvallra utan att hjälpa.
  • Kartläggning inomhus, var känner barnen sig mest trygga/otrygga. Trygghetsvandring.
  • Kartlägga platser utomhus genom att tillsammans med barnen gå rundor i trädgården och fråga dem var de känner sig trygga/otrygga. Trygghetsvandring.
  • Regelbundna planerade samtal, både enskilt eller i grupp. Genom samtalen vill vi fånga upp signaler om barnen upplever händelser som trakasserier och/eller kränkningar.
  • Tillsammans med barnen går vi kontinuerligt igenom de trivselregler som gäller inomhus/utomhus. Barnen är delaktiga vid utförandet av dessa trivselregler.

Vårdnadshavarnas delaktighet

  • Vi informerar föräldrarna vår Likabehandlingsplan – förskolans ställningstagande mot mobbing, diskriminering och kränkande behandling, via e-post.
  • Stärka samarbetet mellan hem och förskola bl.a. på föräldramöten, verksamhetsråd, utvecklingssamtal m.m.

VAD KAN DU GÖRA SOM FÖRÄLDER?

  • prata med ditt barn om mobbing, diskriminering och kränkande behandling
  •  visa tydligt att du tar avstånd från mobbing, diskriminering och kränkande behandling
  • göra klart att det inte är skvaller om man berättar om barn som är utsatta
  • berätta för personalen på förskolan om du fått veta att ett barn är utsatt
  • skaffa dig en god kännedom om situationen i ditt barns grupp

Personalens delaktighet 

Personalen enas om ett gemensamt förhållningssätt och gemensamma åtgärder, nämligen att:

  • göra klart för att alla på förskolan tar avstånd från all mobbing, diskriminering och kränkande behandling
  • sätta tydliga gränser för negativa beteende i förskolan
  • bekämpa mobbing, diskriminering och kränkande behandling med alla medel
  • stödja varandra i det förebyggande arbetet
  • uppmana den som känner sig mobbad, diskriminerad och/eller kränkt att alltid tala med någon vuxen
  • uppmärksamma att mobbing, diskriminering och kränkande behandling ofta sker på undanskymda platser där ingen vuxen finns 
  • arbeta med jämställdhet i förskolan där vi visar på att flicka och pojke går det att vara på många olika sätt
  • tillsammans med barnen arbeta fram trivselregler, som alla kan enas om
  • regelbundet genomföra observationer, dokumentera, reflektera samt utvärdera och följa upp dem
  • Tillsammans med barnen göra kartläggning inom/utomhus

Vi pedagoger pratar inte om andras barn inför föräldrarna i de olika situationerna som uppkommer.

På Arbetsplatsträffar arbetar vi med att: 

  • Diskutera och följa upp planen
  • se över de rutiner/åtgärder, hur vi arbetar med de diskrimineringsgrunderna som gäller enligt diskrimineringslagen.
  • diskutera trivselregler/samlevnadsregler och hur man klarar att leva upp till dem
  • hjälpa till att förbättra förskolans miljö både ute och inne ur ett pedagogiskt perspektiv
  • skapa aktiviteter som är gemensamma för alla för att öka samarbetet mellan avdelningarna
  • diskutera kartläggning av de platser utomhus/inomhus där barnen känner sig otrygga
  • göra varandra uppmärksamma på att dessa ”otrygga platser för barnen” ska öronmärkas med mer personalnärvaro och ökad tillsyn

Förankring av planen:

  • Informeras till all personal vid varje termins början. Samt all nyanställd personal.
  • Informeras till alla föräldrar vid läsårets början.
  • Informera föräldraverksamhetsrådet och involvera dem i arbetet
  • Planen mot diskriminering och kränkande behandling finns tillgänglig på förskolans hemsida

www.asklundamontessori.se samt på förskolans egen plattform ”Pluttra”.

Utvärdering

Delaktiga i utvärderingen av fjolårets plan är vår kartläggning av nuläget på förskolan. 
Följande personer som har deltagit i vår utvärdering är: 
Förskolechefen: genom sitt ledarskap och ansvar för verksamheten har förskolechefen systematiskt och kontinuerligt planerat, följt upp och utvärderat planen tillsamman med personalen
På möten mellan förskolechefen och styrelsen diskuteras och informeras det om förskolans verksamhet.

Personalen: De är delaktiga i upprättandet av planen där de reflekterar tillsammans i arbetslagen. Samtliga pedagoger på förskolan ansvara för att inga trakasserier uppstår. Vid minsta misstanke motverkas uppkomsten genom bl.a. samtal på barnens nivå och rollspel. Vi har nolltolerans!
På de träffar vi har diskuterar och planerar vi tillsammans. Vi reflekterar över på vilket sätt det pedagogiska arbetet som förskolan arbetar efter gynnar likabehandlingsarbetet- eller om det kan finnas dolda risker för diskriminering, kränkningar eller trakasserier.
Vi ser över klimatet och miljön i förskolan.

Föräldrar: Personalen diskuterar med föräldrar på föräldramöten och vid utvecklingssamtalen hur arbetet kring avdelningen och gruppen fungerar.
Föräldrarna svarar även på vår egen enkät samt på kommunens enkät om trivsel, trygghet och utveckling.

Barnen: Personalen för samtal med alla barn i olika sammanhang.
Vi genomför även kartläggning om barnens trivsel och trygghet inomhus/utomhus.

Resultat av utvärderingen av fjolårets plan 

Resultat av de insatser och åtgärder som vi har gjort under 2015/2016 har utvärderats i sep 2016.
I vår analys kom vi fram till att vårt arbete med våra värdegrunds begrepp ger resultat. Barnen upplevs som mer trygga i gruppen och inga incidenter har rapporterats.

Föräldrarna blev informerade om vår Likabehandlingsplan – Plan mot diskriminering och kränkande behandling och Klagomålshanteringen på föräldramötet hösten 2015 och även under våren 2016.
Vi belyste särskilt hur viktigt det var att följa våra rutiner enligt vår Plan för klagomål.
Föräldraenkäten som skickades ut av Vellinge kommun under april 2016 blev resultatet av frågan:
”Förskolan arbetar aktivt mot diskriminering och kränkande behandling? ”
Svaren blev enligt följande:

  1. Instämmer helt 56 %
  2. Instämmer till stor del:25 %
  3. Instämmer till viss del: 4 %
  4. Instämmer inte alls: 0 %
  5. Vet ej: 15 %

Antal Respondenter 72 st. av 74

Eftersom cirka 20 % av föräldrarna inte kände till att vi arbetar aktivt mot diskriminering och kränkande behandling på förskolan måste vi vara ännu tydligare i vår information.

Vi har arbetat med barngrupperna både i grupp och individuellt. Vi har fört samtal med alla barn i olika sammanhang. Vid dessa samtal har vi uppmärksammat om barnen visar eller förmedlar någon oro eller har funderingar kring samvaron med sina kompisar.
Vi har på föräldramöten informerat om hur vi arbetar med barnen.
Vi har informerat på föräldramöten samt skicka ut via e-post våra Handlingsplaner för kränkande behandling.
All personal strävar efter att alltid lyfta fram det positiva hos varje barn och att vara aktiva i barnens konfliktlösningar. Vi är noga när vi gör gruppsammansättningar, som kan ha olika syften.

Analys 2015/2016 

Vi har vid vår kartläggning 2015/2016 utomhus med barnen fokuserat mycket på trygghetsplatser. Vi har personalförstärkt de områden som barnen upplever otryggt. Vi har gemensamt bestämt att alla barnen går ut när alla är klara.Vid samtal med barnen i grupp lägger vi mycket fokus på att vara kompis med varandra och har mycket gemensamma trygghetslekar. Barnen delas in i mindre grupper med olika aktiviteter.

Under året har det uppmärksammats bland de äldre barnen att de ibland använder ett nedlåtande och kränkande språk i olika sammanhang. Pedagogerna har medvetet och systematiskt arbetat med olika åtgärder. Tillsammans med barnen diskuteras det kontinuerligt hur olika känslor kan hanteras och hur man bemöter andra, både barn och vuxna. Pedagogerna har en öppen dialog med föräldrarna för att förskolan och hemmet tillsammans ska arbeta med att förebygga kränkande handlingar och språk. Förskolan har en tydlig och uttalad nolltolerans mot nedlåtande och kränkande språk.

Beskriv hur årets plan ska utvärderas 

Årets plan ska utvärderas under hösten 2017
Vi ska skicka ut enkäter till föräldrarna hösten 2016.
Personalen kommer även att få svara på en trivselenkät individuellt/anonymt som sammanställs och presenteras för personalen.

Ansvarig för att årets plan utvärderas: Huvudman samt förskolechefen.

Främjande insatser

Mål och uppföljning 

Vårt mål för verksamhetsåret 2016-2017 är att arbeta utifrån Lpfö 98/16 samt fortsätta arbetet med vår värdegrund Respekt Arbetsglädje Självständighet Trygghet. Barnen ska få kännedom om vad det innebär att visa respekt för varandra och medverka till att det skapas ett demokratiskt klimat i förskolan, där samhörighet och ansvar utvecklas. Vi finns alla på förskolan på samma villkor.
Vi ska:

  • hjälpa varandra att bearbeta konflikter samt reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra vid mobbing/kränkning.
  • låta alla få insikt och kunskap om samspelet mellan allt som existerar, både levande och icke levande.

För att säkerställa att målet uppfylls följs det upp kontinuerligt.
Vi kommer även under detta verksamhetsår arbeta med ”Hur kan vi öka förståelsen för olika kulturer”

Insats

Vi kommer i vårt arbete uppmärksamma varje barn utifrån sina behov och utveckling.
Vi arbetar i samlingar med gruppövningar som tränar barnen i trygghetslekar, musiklekar och skapande aktiviteter.
Tema med olika mål utifrån Respekt t.ex. ”Snick och snack”
Naturklubben där barnen är indelad i åldersgrupp.
Diskussioner och rollspel tillsammans med barnen ”Hur är man en bra kompis?”
Vi utvecklar barnens språk och kommunikation gentemot varandra.
Personalen ska tänka på sitt förhållningssätt mot barnen och bemöta dem med respekt i alla lägen.
Personalen ska observera och fotografera barnen och sammanställa genom dokumentation i vår dokumentations verktyg ”Pluttra”.
En trygg miljö i förskolan är en förutsättning för att barn ska kunna utvecklas. Denna grundtrygghet är viktigast i vår handlingsplan. Barnen ska alltid veta att de vuxna lyssnar på dem. Vi vill att alla ska känna sig välkomna och trygga på vår förskola, både som barn, föräldrar och som pedagog. Vi vill att alla barn ska uppleva att de är en viktig person för gruppen.

Kompetensutbildning för personalen 2016 -2017

  • Föreläsning om ”Barn med särskilda behov – strategier och verktyg som fungerar”
  • Utveckling och utbildning i dokumentationsverktyget Pluttra.
  • Bokcirkel om ”Anknytning i förskolan – vikten av trygghet för lek och lärande”.
  • TAKK – Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation.
  • Hur vi ska arbeta med modersmålsstöd.
  • Hur vi ska öka förståelsen för olika kulturer.

Ansvarig Arbetslagen är ansvarig för att dokumentera i det Systematiska Kvalitets Arbetet skriftligt och fotograferas systematiskt under hela läsåret.

Kartläggningsmetoder 

Vår vision för 2016-2017 är att alla barn på förskolan ska mötas i en trygg miljö där varje barns förutsättningar ska kunna utvecklas.
Grunden för vår likabehandlingsplan är vår nulägesanalys av kartläggningen på förskolan. Denna kartläggning ska ske både på individnivå för det enskilda barnet, på gruppnivå för varje avdelning samt på verksamhetsnivå för hela förskolan.

Områden som berörs i kartläggningen Kränkande behandling

Individnivå för det enskilda barnet: Vi har samtal med barnen i olika sammanhang. Genom dessa samtal kan vi uppmärksamma om barnet visar eller förmedlar någon oro eller funderingar kring samvaron med sina kompisar och pedagogerna.
I samtalen med enskilda barn tänker vi utifrån barnens ålder och utvecklingsnivå när vi samtalar om trygghet och trivsel.
Vi har även samtal med alla föräldrar i den dagliga kontakten vid lämning och hämtning. Vid planerade utvecklingssamtal fokuserar vi på föräldrarnas upplevelse hur barnet trivs och utvecklas på förskolan.
Innan utvecklingssamtalen får föräldrarna ett underlag som de ska fylla i och ta med sig på mötet. Vi har en särskild punkt som tar upp om barnets trygghet.
Föräldrarna svarar på kommunens enkät våren 2017 samt vår egen enkät hösten 2016, som innehåller frågor om barnets trygghet och trivsel.
Vi använder oss av pedagogisk dokumentation i ett reflektionsprotokoll där vi observerar och dokumenterar varje individuellt barns utveckling och lärande.
I vårt Systematiska kvalitetsarbete har vi tillsammans utvecklat en mall som vi arbetar efter.
Vi dokumenterar det enskilda barnet och olika gruppsammansättningar som vi tillsammans reflekterar kring på våra pedagogiska lagmöten. Utifrån den kunskap vi får vid samtalen och dokumentationen får vi en bild av hur varje barn mår och om de känner trygghet på förskolan.

Hur ska personalen involveras i kartläggningen Grunden för vår gemensamma kartläggning är vår nulägesanalys på förskolan genom vårt Systematiska kvalitetsarbete. All personal ska under året kontinuerligt och systematiskt dokumentera, följa upp, reflektera, utvärdera och utveckla nya arbetsåtgärder för varje barns utveckling och trygghet.

Vi ska kontinuerligt följa upp inkomna incidentrapporter och se om vi följt våra rutiner och regler för kränkande behandling.

Kompetensutveckling ska all personal delta i.

Hur ska föräldrarna involveras i kartläggningen:

På våra föräldramöten samt utvecklingssamtal involverar vi föräldrarna i vårt arbete.

Förebyggande åtgärder

Kränkande behandling

Mål och uppföljning

Mål för vårt arbete under året är att arbeta med våra värdegrundsmål samt Lpfö98/16.
Utvärderingen ska ske kontinuerligt genom observationer och dokumentation i våra reflektionsprotokoll. Resultaten ska sammanställas.

Åtgärd

Vi ska se över miljön så att det finns rum i rummen.
Allt material ska vara tillgängligt i den mån det går, beroende på barnens ålder, för barnen i deras nivå.
Vid inomhus/utomhusaktiviteter ska det cirkulera personal runt vid de områden som vid kartläggningen uppfattades otryggt.
Vi ska även lägga stor vikt vid samtal med barnen om de känner sig otrygga.

De åtgärder som vi under läsåret ska arbeta med och se över är: 
Språket – upplever barnen verbala kränkningar?
Trygghet – upplever barnen fysiska kränkningar?
Upplever barnen kränkningar eller orättvis behandling på grund av någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsidentitet, sexuell läggning, etnisk bakgrund, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder eller ålder?
Vänder sig barnen till pedagogerna då de upplever diskriminering eller kränkningar?
Vad gör vi som pedagoger då konflikter, kränkningar och diskriminering uppstår på förskolan? 

Motivera åtgärd

Vi kommer att arbeta aktivt med ett synsätt att alla är lika värda oavsett ålder eller kön. Genom observationer och dokumentation ska vi bli observanta på vad som händer i gruppen.
Ansvarig att observationer och dokumentationer genomförs är alla pedagoger. Förskolechefen följer upp det.

Rutiner för akuta situationer

Policy Asklunda Montessoriförskola ska vara en förskola, där alla upplever trygghet och kamratskap och ingen blir utsatt för diskriminering, trakasserier och/eller kränkande behandling.
Det ska råda nolltolerans mot trakasserier och kränkande behandling på vår förskola.

Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling

Personalen enas om ett gemensamt förhållningssätt och gemensamma åtgärder, nämligen att:

  • göra klart för alla att förskolan tar avstånd från all mobbing, diskriminering och kränkande behandling
  • sätta tydliga gränser för negativa beteende i förskolan
  • bekämpa mobbing, diskriminering och kränkande behandling med alla medel
  • uppmana den som känner sig mobbad, diskriminerad och/eller kränkt att alltid tala med någon vuxen
  • uppmärksamma att mobbing, diskriminering och kränkande behandling ofta sker på undanskymda platser där ingen vuxen finns
  • regelbundet genomföra observationer, samt utvärdera och följa upp dem.

Det ska alltid finnas minst en anställd i närheten av barnen vid deras lek eller arbete.
Inga rum får lämnas utan tillsyn av en personal. Det är viktigt att alla platser där barnen vistas såväl inomhus som utomhus hålls under uppsikt av personal.

Personal som barn och föräldrar kan vända sig till:

Asklunda Montessoriförskola resursteam för mobbing, kränkning och diskriminering.

Huvudman: Montessori Vellinge Grundskola AB
Förskolechef: Maria Arcombe, maria@asklundamontessori.se  mobil 0707-88 42 01
Ställföreträdare: Ingela Tengberg Svedberg, mobil 0709-21 12 22

Rutiner för att utreda och åtgärda när barn kränks av andra barn

Mobbing, diskriminering och/eller kränkande behandling har anmälts via en incidentrapport eller muntlig anmälan.

  • Förskolan har fått kännedom om det.
  • Personal, med hjälp av arbetslag och övrig personal, definierar problemet. Vad har hänt? Vem är inblandad?
  • Informera förskolechefen om anmälan.
  • Åtgärder sätts in efter en kartläggning av problemet.
    Om åtgärden misslyckas anmäler arbetslaget skriftligt ärendet till förskolechefen, där man beskriver vilka åtgärder som vidtagits, samt informerar berörda föräldrar att ärendet är anmält. Se bilaga Dokumentation om kränkande behandling.
  • Förskolechefen anmäler ärendet vidare till huvudmannen.
  • Vid allvarliga fall av kränkningar ska förskolan överväga om det finns anledning till att göra en anmälan till socialtjänsten.
  • Berörd personal har samtal med såväl mobbare/de(n) kränkande som de(n) mobbade/kränkta var för sig.
  • Berörda föräldrar kontaktas för att bestämma tid och plats för samtal så snabbt som möjligt. Tidpunkt för uppföljningssamtal bestäms.
  • Uppföljningssamtal med berörda parter. Har vidtagna åtgärder varit tillräckliga?
  • Har mobbingen/diskrimineringen/kränkningen upphört? Om inte
  • Förskolechefen/huvudmannen kopplas in och föräldrar kontaktas på nytt.
  • Dokumentera hela situationen från början till slut.
  • Delge föräldern dokumentationen, påskrift samt datum från både föräldern och ansvarig för förskolan
  • Arkivera dokumentationen.

Om utredningen visat att trakasserier eller kränkande behandling har förekommit arbetar personalen efter följande rutiner: 

  • Barnet/barnen intervjuas hur de upplevt sig trakasserade eller kränkta.
  • Genom de planerade samtalen dokumenteras en handlingsplan för hur vi ska arbeta vidare med det enskilda barnet och gruppen.
  • Personalen arbetar aktivt med alla barnen dels genom olika trygghetslekar och den sociala leken.
  • Diskuterar det på de möten/samlingar som avdelningen har med barnen under dagen. Alla signaler om kränkningar ska tas på allvar.

I handlingsplanen ska det finnas ett bestämt datum när arbetat ska vara klart och genomfört.
Utredningen ska belysa vad som inträffat och analyseras vad som orsakat händelsen.
Utvärdering och analys över hur det gått genomförs i arbetslaget tillsammans med förskolechefen.
Sammanställningen tas upp på första gemensamma möte.
För att förhindra fortsatta incidenter så kan det i vissa fall planers in lämpliga stödåtgärder och förstärka personalen på den avdelning som det hänt.
Extra observationer genomförs på de barn som är/har varit inblandade.
Samtal med föräldrarna är viktiga så att de är med i hela processen.

Ansvaret för de olika stegen är arbetslaget, ansvarig pedagog och förskolechefen.

Rutiner för att utreda och åtgärda när barn kränks av personal

Både diskrimineringslagen och skollagen innehåller ett absolut förbud för de anställda att utsätta ett barn för trakasserier eller kränkande behandling. Detta gäller för alla tänkbara former av kränkning.
Ett barn som blir kränkt av någon anställd är i en särskilt utsatt situation eftersom de befinner sig i beroendeställning. Kränkningar som begås av personal betraktas därför som mycket allvarliga.

  • Det är viktigt att förskolan agerar skyndsamt när det finns misstanke om att ett barn kan ha blivit kränkt av någon anställd.
  • När en vuxen kränker ett barn ska man som kollega och/eller chef reagera omedelbart och påtala hur man upplevde situationen.
  • Ledningen samtalar med barn och/eller föräldrar.
  • Åtgärder i form av samtal med barn och föräldrar erbjuds.
  • Gentemot personalen vidtages åtgärder i enlighet med lagen om anställningsskydd (LAS). Där finns en rad arbetsrättsliga åtgärder som arbetsgivaren kan vidta mot arbetstagaren som misskött sig och utsatt någon för trakasserier eller kränkande behandling.
  • Samtal och åtgärder dokumenteras.
  • Uppföljning med barn/föräldrar/personal.
  • Anmäla varje ärende vidare till huvudmannen.
  • Arkivera dokumentationen.

Rutiner för uppföljning

Om en kränkning har upptäckts och dokumenterats så ska åtgärderna sättas igång med omedelbar verkan.
Via den rapport som personal skrivit, incidentrapport om kränkningar, sätts åtgärder in beroende på vad det gäller.
Dels påbörjas arbetet med den det gäller både individuellt eller i grupp.
Arbetslagen arbetar efter den plan som är uppsatt.
Följs upp med dokumentation och återkoppling till barnet.
Föräldrar är med i de aktiva åtgärderna hela tiden.
Uppföljningssamtal sker med både barn och föräldrar.
Ansvarig för uppföljningen är ansvarig pedagog på avdelningen samt förskolechefen.
Utvärdering görs efter uppföljningssamtalet, dokumenteras och arkiveras på kontoret.

Rutiner för dokumentation 

Dokumentation av kränkande behandling:
Berörd person:
Vad har hänt: Kränkande behandling, Trakasserier, Kränkning.
Datum och plats då kränkningen utfördes:
Inblandade personer i incidenten:
Beskrivning av incidenten:
Datum vid möten, samtal etc.
Vidtagna åtgärder:
Uppföljning:
Ärendet avslutat – motivering.

Ansvarsförhållande för dokumentation är den person som upptäckt det.
Ansvarig för det åtgärdande arbetet är ansvarig pedagog samt förskolechefen.

Maria Arcombe
Förskolechef
Asklunda Montessoriförskola
Vellinge 1 oktober 2016

Recent Posts

Asklunda Montessoriförskola utökar

Asklunda Montessoriförskola får ett hundratal nya förskoleplatser när den byggs ut.

Idag går 70 barn på förskolan, som efter om- och tillbyggnaden får åtta nya avdelningar. Inom några år ska en helt ny byggnad stå klar samtidigt som äldre delar av förskolan rustas upp. Efteråt kommer förskolan att ha plats för 150–160 barn.

Förhoppningen är att bygget av den nya delen kan starta i slutet av sommaren 2019 och vara inflyttningsklart i mars året efter.

 

  1. Välkommen till Asklunda Montessori Kommentering avstängd